Športovci, zostavte si spolu s nami zdravý jedálny lístok!

 
 
 

Začali ste s behom kvôli tomu, že potrebujete schudnúť? Predstavuje pre vás výzvu, ktorú s nadšením prijímate? Neviete sa dočkať bežeckých pretekov, na ktoré poctivo trénujete?

Nech už je vaša motivácia akákoľvek, v snahe dosiahnuť svoje ciele, je potrebné zmeniť stravovacie návyky. Inšpirujte sa našimi radami!

[spacer size=”10″]

Tipy, ktoré vám zaručia pevné zdravie a vitalitu

Beh predstavuje športovú aktivitu, ktorá si vyžaduje dostatok energie. Nevyhnete sa pravidelnej konzumácie zdravých jedál, ktoré vás zasýtia, dodajú energiu a nezaťažia tráviaci trakt.

1. Sústreďte sa na príjem zdravých druhov potravín

Vo vašom jedálničku nesmú chýbať celozrnné potraviny, ryby, kuracie mäso, mliečne výrobky, ovocie a zelenina. Bielu ryžu nahraďte tmavou a oblúkom sa vyhnite rafinovanému bielemu cukru a múke. Vhodným doplnkom sú rozličné oriešky a semienka. Používajte zdravé druhy olejov (napríklad olivový), ktoré obsahujú nenasýtené mastné kyseliny.

2. Jedzte pravidelne v menších dávkach

Pre bežca je dôležitá stabilná hladina energie po celý deň. Zabezpečíte ju jediným spôsobom – pravidelnou konzumáciou. Jedzte pravidelne každé 3 hodiny zdravé druhy potravín.

[note color=”#FFF47A”]Nezabúdajte na dôležité bielkoviny, správne tuky a sacharidy![/note]

Bežci potrebujú energiu, ktorú získavajú zo sacharidov. Preferujte sacharidy získané z celozrnných produktov (chlieb, pečivo, cestoviny, vločky). Patria do kategórie pomalých cukrov, ktoré zasýtia a energiu uvoľnia postupne. Ľudské svaly potrebujú pre svoju regeneráciu bielkoviny – na túto skutočnosť bežci veľakrát zabúdajú. Zdrojom kvalitných bielkovín sú predovšetkým ryby, biele mäso, strukoviny, semená, orechy, mliečne výrobky a vajíčka. Zabudnite na nasýtené tuky!

3. Čo nesmie chýbať vo vašom nákupnom košíku?

[list style=”check”]
  • Vajíčka obsahujú bielkoviny a sú cenným zdrojom aminokyselín. V pomerne bohatom množstve ja zastúpený vitamín K, ktorý je dôležitý pre kosti.
  • Fazuľa je známa pomerne nízkou energetickou hodnotou a vysokým obsahom bielkovín a vlákniny. Obsahuje železo a vitamíny skupiny B.
  • Losos okrem bielkovín disponuje cennými nenasýtenými kyselinami (omega-3), ktoré udržujú zdravie srdca a nervovej sústavy. Zaujímavé je zastúpenie vitamínov A, B a D.
  • Banány poskytujú dostatočnú prevenciu proti svalovým kŕčom. Je to zásluha draslíka. Sú vhodným zdrojom správnych sacharidov, teda energie.
  • Mandle sú dôležité kvôli obsahu vitamínu E, ktorý je spoľahlivým antioxidantom. Znižujú hladinu LDL cholesterolu, ktorý spôsobuje vysoký krvný tlak a ochorenia srdca. Mandle jedzte 5-krát týždenne v množstve, ktoré sa vojde do hrste.
  • Proteínový nápoj a tyčinky pomôžu napraviť deficit bielkovín. Konzumujte ich po tréningu, pretože napomôžu regenerácii namáhaných svalov.
  • Citrusové plody sú známe bohatým množstvom vitamínu C, ktorý chráni telo pred vplyvom škodlivých voľných radikálov. Podľa niektorých štúdií dostatočná konzumácia najznámejšieho antioxidantu eliminuje bolesť svalov.
  • Kuracie mäso patrí k ideálnym zdrojom bielkovín, ale aj niacínu a selénu. Selén zabraňuje poškodeniu svalov a niacín vplýva na spaľovanie tukov.
  • Čokoláda s vysokým obsahom kakaa vplýva na zdravie srdca a dodáva energiu.
[/list]

[spacer size=”20″]

Poznámka: Tento článok pochádza zo stránok mestského behu Citybeh.sk

 
 

Pridajte komentár:

 
 
 

 

Sme na Facebooku!