Šaláty: Ako ich zdravo pripraviť

 
 
 

V lete prežívame sezónu šalátov, ako bohatý zdroj vitamínov a minerálov by sme ich však mali jesť po celý rok. Na šaláty môžeme použiť všetky druhy zeleniny, najmä listovej a hlúbovej, prípadne niektoré druhy koreňovej. Najlepšie v surovom stave, varte len to, čo sa surové je ťažko, napríklad brokolicu. Najmä hlúbová zelenina (kapusta, kel, karfiol, brokolica, kaleráb) obsahuje veľké množstvo látok preventívne pôsobiacich proti rakovine.

Listové šaláty síce nemajú veľkú výživnú hodnotu, obsahujú však veľa vlákniny, ktorá „masíruje“ vnútorné steny tráviacej sústavy a tým podporuje jej činnosť. Šaláty posilňujú imunitný systém, zvyšujú výkonnosť svalov a prísun kyslíka do buniek.

Zeleninu nenamáčame, ale iba oplachujeme. Namáčaním sa z nej uvoľňujú bielkoviny, cukry, minerálne soli a vitamíny rozpustné vo vode, o ktoré takto zbytočne prídeme. Zelenina obsahuje vitamíny B a C, ktoré na vzduchu ľahko oxidujú. Preto ju treba krájať a strúhať až na poslednú chvíľu. Zeleninu na prípravu šalátu ihneď miešame s nálevom a podávame. Krájame ju nerezovým nožom, listy nekrájame ale trháme na kúsky. Zabránime tak nežiaducej oxidácii.

Šaláty pripravujeme vždy s trochou tuku, zálievka by mala obsahovať rastlinné oleje, podľa možnosti za studena lisované, ktoré pomáhajú rozpúšťať vitamíny rozpustné v tukoch – A,D E a K. Organizmus ich potom dokáže lepšie využiť. Samotné oleje sú zdrojom vzácnych zdraviu prospešných nenasýtených mastných kyselín, ľanový olej má v sebe veľa 3-omega mastných kyselín, výborný je aj olivový olej. Olej sa často kombinuje s octom, kvôli sladkej a aromatickej chuti mnohí dávajú prednosť balsamikovému octu. Nezabudnite šalát dochutiť bylinkami, ktoré zlepšujú stráviteľnosť surovej zeleniny.

Ak chceme chuť šalátu vylepšiť, môžeme do zálievky pridať aj jogurt alebo smotanu. Pokiaľ však šalát má byť len prílohou, narábajte s nimi opatrne, aby ste si zbytočne nepridávali kalórie. V horúcich letných mesiacoch alebo v čase diéty je šalát aj skvelým hlavným jedlom. Vtedy sa doň hodí aj restované kuracie mäso, kúsok šunky, varené vajíčko, či strúhaný syr.

Silvia

 
 

Pridajte komentár:

 
 
 

 

Sme na Facebooku!