Čo robiť, keď organizmu chýba vápnik?

 
 
 

Nevyhnutnosť vápnika, pre správne fungovanie organizmu, si uvedomujeme už od útleho detstva. Najčastejšie ho spájame s pitím mlieka a konzumáciou mliečnych výrobkov. Je dôležitý pre stavbu kostí a zubov. Tieto informácie sú nám vštepované od mladého veku.

Funkcií vápnika je v skutočnosti oveľa viac, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Rovnako existuje pestrá škála potravín, ktorými ho môžeme organizmu dodať. Neváhajte a doplňte si vedomosti o významnom minerálnom prvku, ktorým vápnik bezpochyby je.

Zopár faktov o významnom minerálnom prvku

Vápnik je základnou stavebnou jednotkou kostí, zubov a tkanív. Drvivá väčšina telesných zásob je uložená práve tam. Vápnik patrí aj k aktívnym účastníkom niekoľkých metabolických procesov, ktoré súvisia s produkciou hormónov a enzýmov v organizme. Dôležitý minerál sa výrazne podieľa na správnej zrážanlivosti krvi.

Veľmi často je príčinou nedostatku vápnika chýbajúca dávka vitamínu D a ďalších látok, ktoré ovplyvňujú jeho vstrebávanie v organizme. Zaujímavosťou je, že absorbovanie minerálu uľahčuje vitamín C a laktóza. Opačný účinok majú potraviny s vysokým obsahom tuku, bielkovín, nadmerné pitie alkoholu, kávy, čierneho čaju alebo prebytok fosforu.

Ak chýba vápnik vo vašej potrave krátkodobo, organizmus si dokáže s jeho nedostatkom poradiť. Horšie je, ak ide o dlhodobý deficit. Dochádza k oslabeniu kostí, v dôsledku ktorého vzniká osteoporóza. Akútny nedostatok postihuje nervy a svaly, pričom môže dôjsť až k zlyhaniu srdca.

Pri dlhodobejšom nedostatku vápnika sa objavujú príznaky ako dýchavičnosť, únava, srdcové arytmie, svalové kŕče, napätie v dolných končatinách (mravčenie), nervozita a duševné ťažkosti. Príznaky absencie vápnika sú badateľné aj navonok – krehkými nechtami, suchou pokožkou a žltnutím zubov.

Ak patríte k tým, ktorí dbajú na dostatok vápnika v organizme, ste na najlepšej ceste vyhnúť sa vysokému krvnému tlaku, vysokej hladine cholesterolu, rakovine hrubého čreva a obezite. Dámy, u ktorých sa prejavuje predmenštruačný syndróm intenzívne, by mali zvážiť, či príčinou nie je práve nedostatok vápnika. Pokiaľ máte problém s ďasnami, zodpovednosť za vaše ťažkosti môže niesť chýbajúci vápnik.

Koľko vápnika človek potrebuje?

Denná potreba vápnika sa pohybuje v rozpätí 800 až 1500 mg, pričom tolerovaná hranica je až 3000 mg. Pri dávkovaní minerálu platí, že v období detstva, tehotenstva alebo dojčenia si organizmus vyžaduje vyššie dávky. Zvýšiť príjem vápnika sa odporúča aj ľuďom okolo štyridsiatky, pretože vekom dochádza k prirodzenému oslabovaniu kostí a vzniku osteoporózy. Zvýšená dávka je vhodná i pre užívateľky hormonálnej antikoncepcie a dámy v klimaktériu.

Kde sa vápnik nachádza?

Vápnik je obsiahnutý v mlieku a mliečnych výrobkoch. Avšak ich konzumácia nepostačuje pre splnenie dennej normy. Cenným zdrojom, pre organizmus nevyhnutného minerálu, sú zelená listová zelenina (špenát), vajíčka, plody mora, tofu, strukoviny, celozrnné produkty, sezamové semienka a orechy. Pokiaľ milujete koreniny ako sú bazalka, oregano, kôpor, rozmarín, klinčeky a tiež škorica, o obsah vápnika v organizme sa obávať nemusíte.

 

Mirka
Obrázok: freedigitalphotos.net, Ambro

 

Diskusia obsahuje 4 komentárov:

  1. dobreazdravo.sk píše:

    Mlieko síce obsahuje vápnik, ale telo má problém ho z neho získať.
    Oveľa ľahšie ho získava z orechov, mletého ľanového semiačka alebo maku.

    http://dobreazdravo.sk/zazvor-korenina-aj-liek-zaroven/

    • tomb píše:

      To asi tazko. Obsah vapnika v mlieku cca 900 mg/100g suseneho mlieka, sezam cca 900 mg/100g semien. Zaujimave je ze v mlieku je cca 300 IU vitaminu D, v sezame 0. Takze by ma zaujimalo ako v praxi chcete dosiahnut prijem 900 mg vapnika zo 100g sezamu bez obsahu vitaminu D, a co urobite s tým extra tukom v daávke asi 50g (to je asi tak cela denna potreba) co do seba pritom dostanete.

  2. Kopa píše:

    Už som toho čítala veľa a mám pocit , že si články navzájom dosť odporujú . Niekedy odporúčajú mlieko , inde tvrdia , že je to jed , niekde mak a orechy , inde zase tvrdia , že sa z nich vápnik vstrebáva len čiastočne . Takže radšej kupujem tabletky – treba Lady Calci Cube , ten mi aj chutí .

    • miro píše:

      tu je na mieste Dovera v stvoritela.Biblia ,ktora je zdrojom informacii s prvej ruky,hovori.:Genesis 1,29verš.žiadne mlieko,to je len pre mladata zvierat a nie pre ludi. Takže:ovocie,zelenina, orechy, semena,no a slniečko a ono sa už postara aj o naš D vitamin.Doveruj a budeš FIT.

 

Pridajte komentár:

 
 
 

 

Sme na Facebooku!