Beh! Výzva, či utrpenie? II.

 
 
 

Ako začať ?

Kto raz s behaním začne, ten tak ľahko neprestane. Beh totiž posilňuje telo, “čistí” hlavu a zaplavuje “hormónmi šťastia”. Ideálna droga na každý deň. A aká je Investícia? Čas. Ale stojí to za to. Najlepšie alternatíva je, ak si nájdete parťákana behanie. Je vo všeobecnosti platné, že vo dvojici to ide lepšie. Zo začiatku neprepínajte sily a riaďte sa radšej heslom, pomaly ďalej zájdeš. Prvé tri-štyri týždne behajte každý druhý alebo tretí deň maximálne 20 minút tempom, ktoré je pre vás príjemné. Môžete tiež striedať 5 minút behu a 5 minút chôdze. Keď pocítite potrebu zvýšiť výkon, začnite behať rýchlejšie, dlhšie a každý deň. Behanie bez prípravnej rozcvičky a zahriatia môže vášmu telu vážne ublížiť. Ale pozor! Nehovoríme o strečingu. Pred behom nie je žiaduce výrazné uvoľňovanie, naopak – telo sa musí aktivovať. Strečové uvoľňovanie svalov a šliach je vhodné až po behu. Úvodná rozcvička by mala trvať aspoň 5 minút a pozostávať z poskakovania, drepov a zakopávania, čím telo získa správnu teplotu. S výkonmi to však zbytočne nepreháňajte, a to ani po troch “štartovných” týždňoch, a sústreďte sa radšej na radosť z pohybu a zlepšujúcej sa kondície.

Na vlastnej koži:

„Keď som sa v januári veľkými očami rozhodla, že zabehnem polmaratón, nevedela som koľko úsilia ma to bude stáť. Pred tým športovala maximálne raz do týždňa na ženskom aerobicu, to bolo asi všetko. Treba začať hlavne pomaly. Do 8 km sa mi bežalo a trénovalo úžasne, mala som pocit, že 21 km zvládnem ľavou zadnou. Lenže neskôr, ako km pribúdajú, nebeží sa podľa vašich predstáv a km vám ubúdajú pomalšie. Na druhej strane, už na samotnom bežeckom podujatí vás pohltí atmosféra v uliciach. Prídu momenty, keď si myslíte, že meliete z posledného a zrazu vás predbehne pán, ktorý pred sebou tlačí ešte aj kočík, či o 20 rokov staršia pani. To sú všetko veci, ktoré človeka motivujú k lepšiemu výkonu. Ten pocit, keď prechádzate cieľom a povzbudzujú vás úplne cudzí ľudia sú nezabudnuteľné. Hlavne treba vydržať.“ spomína Táňa, ktorá začala v januári trénovať a marci zvládla odbehnúť svoj prvý polmaratón v živote.

Prečo to zvládnuť ?

Pravidelným behaním získa vaše telo pružnosť a odolnosť, srdce silu, psychika stabilitu a dobrá nálada sa stane vašim prirodzeným vybavením. To všetko za tú “trochu” pravidelnej námahy určite stojí. Pri všetkých kolektívnych behoch platí jedno pravidlo a to: Nenechajte sa strhnúť davom! Bežte svojím tempom, lebo na to v polovici doplatíte presileným organizmom a zdravotný stav vám nemusí dovoliť pokračovať Ak si netrúfate zrovna na polmaratón, skúste niečo menšie. Pri mnohých bežeckých udalostiach sa vzdialenosti pohybujú od 4 km vyššie, záleží len na vás, na čo si trúfnete.

Vyjadrenie Sajfa:

“Môj úplne prvý oficiálny beh bol Devín Bratislava, beží sa niečo cez 11 km. Bolo to asi pred 4 rokmi a nepripravoval som sa bohvieako. Pár krát som si bol beh vyskúšať na páse, ale viac ako 6 km som zatiaľ nezabehol. Rovno som potom vybehol na trať a dal som to pod hodinu. Od toho momentu som sa začal systematicky pripravovať na maratón, čo je asi ktorý som zabehol o niekoľko mesiacov neskôr v Košiciach. Fantastický pocit. Behávali sme pred tým 4-5 krát do týždňa a to dlhšie aj kratšie trate. Pár krát sme si vyskúšali v príprave aj 30 km. Odporúčam každému. Týmto spôsobom prekonáte samého seba.” spomína Matej “Sajfa” Cifra na svoje začiatky.

 

Text: Janka Radimáková, foto: archív NIKE

 
 

Pridajte komentár:

 
 
 

 

Sme na Facebooku!