Beh! Výzva, či utrpenie? I.

 
 
 

Už na základnej škole ste beh na hodinách telesnej výchovy neznášali? Považovali vás, za také “športové drevo”, že spolužiaci to brali ako trest, keď museli bežať s vami štafetu?

Ak vás táto aktivita nezlákala ani v rokoch neskorších, stále nie je neskoro. Behanie vôbec netreba vnímať ako utrpenie, ktoré sa končí posledným krokom v cieli. Má viacero pozitívnych účinkov, nielen na telo, ale aj na psychiku človeka. Podľa odborníkov môže bežecká aktivita, zväčšiť aktivitu vášho mozgu, následne prichádza rýchlejšie a flexibilnejšie rozhodovanie, zvyšuje schopnosť spájať veci do súvislostí. Treba to len vyskúšať a ak by ste postupne bežeckú aktivitu podporili, aj pravidelným tréningom, zistíte, že neprekonateľnou prekážkou nebude ani vzdialenosť polmaratónu. Letné obdobie je vítanou príležitosťou prekonať doterajšiu nečinnosť.

 

7 rád správnej prípravy na polmaratón od Ivana Gaboviča:

PaedDr.Ivan Gabovič (na fotke)

je dlhoročný športový pedagóg a odborník na kondičnú prípravu, pôsobil viac ako 12 rokov na FTVŠ UK v Bratislave. Dlhé roky pôsobil ako kondičný tréner reprezentácie a Davis Cupového tímu a tiež ako kondičný tréner viacerých športovcov slovenského šoubiznisu ako napríklad Dominika Hrbatého, Dominiky Cibulkovej, Karola Kučeru, či Mateja “Sajfa” Cifru.

  • Začať trénovať v dostatočnom predstihu, to znamená aspoň tri mesiace
  • Keď začnete trénovať, vyraďte z vašich nerestí alkohol a cigarety, sú to všetko veci, ktorá vás vo výkone spomaľujú
  • Behajte radšej kratšie vzdialenosti a pravidelne, systematicky ako dlhé trate sporadicky.
  • Týždeň pred štartom jedzte veľa cestovín a sladkého kvôli energii. Medzi vašich parťákov pri obede by sa mohli stať palacinky, či rezance s tvarohom.
  • Deň pred štartom veľa odpočívajte a spite. Vyvarujte sa masážam a wellnesom, ak sa domnievate, že tam nájdete odpočinok, ste na omyle. Vaše telo tieto procedúry skôr unavia.
  • Na pri behu dbajte na kvalitné spodné prádlo, u žien najmä podprsenka. Ak budete bežať dlhšiu trať, látka sa začne súchať o kožu a vám vzniknú nepekné odreniny. Preto v tomto smere nešetrite, tak ako na obuvi. Alebo páni si zvyknú prsné bradavky prelepovať. Ak by ste sa to rozhodli podceniť, verte, že ani ruky na prsiach vám potom nepomôžu a následky ucítite ešte týždeň po preteku.
  • Behajte hlavne s radosťou pre dobrý pocit z behu, uvoľnene v tempe a nehľadajte výhovorky prečo nezačať!

 

Autorizovaný článok, text: Janka Radimáková, foto: archív NIKE

 

Diskusia obsahuje jeden komentár:

  1. Lenka píše:

    Veľa ľudí okolo mňa ospevuje beh, tak som s ním začala aj ja, ale nejako mu neviem prísť až tak na chuť. Dokonca som si v prvotnom nadšení kúpila bežecký pás, nech môžem behať aj v zlom počasí doma, ale neviem neviem… ešteže som nekúpila celkom najdrahší a niečo sa mi podarilo aj ušetriť cez http://www.kuponyzdarma.sk/hej-sk/ tak nie som celkom zúfalá… ale začínam si myslieť, že u mňa sa tie endorfíny nevyplavujú :-D

 

Pridajte komentár:

 
 
 

 

Sme na Facebooku!