Ako sa správne saunovať

 
 
 

O blahodarných účinkoch sauny na našu krásu a zdravie niet pochýb. Striedanie extrémnej horúčavy vo vnútri sauny a následného chladu v sprche alebo ochladzovacom bazéne nás otužuje a stimuluje obranyschopnosť organizmu. Ľudia, ktorí sa pravidelne saunujú, sú menej často chorí. Pri dlhšom pobyte v saune (15 – 20 minút) sa v tele vyvolá umelá horúčka, ktorá pomáha vyplavovať cez pokožku toxické látky. Rozšírenie kožných pórov prospieva pokožke, ktorá je potom hladká a hebká. Netreba však veriť mylnej predstave, že sauna vám pomôže schudnúť. Pri potení stratíte veľa vody, čo vás síce o pár kíl pripraví, keď však potom doplníte tekutiny, priberiete ich zase späť.

Pobyt v saune je pre väčšinu ľudí vhodný, lekári ho neodporúčajú alebo doslova zakazujú epileptikom, pacientom s ochoreniami obličiek, srdcovo-cievnymi problémami, vysokým krvným tlakom, s chorobami pľúc a ľuďom trpiacim zápalmi kĺbov. Nebezpečná môže byť sauna aj počas menštruácie či tehotenstva.

Začiatočník by sa nemal saunovať častejšie ako raz do týždňa a mal by si sadnúť na dolnú lavicu, kde je menšia horúčava. Neskôr môže sedávať na strednej a hornej lavici, kde sú zase najlepšie účinky. Ideálne je ležať alebo sedieť s nohami na lavici. Pri klasickom sedení (ako na stoličke) dochádza k veľkému rozdielu medzi teplotou hlavy a chodidiel. Jednorazový pobyt by nemal prekročiť 20 minút, ak vám začne byť zle, ihneď vstaňte a odíďte, bez ohľadu na čas.

Lepší ako jeden dlhý pobyt sú dva alebo tri striedavé kratšie pobyty. Vojdete do sauny napríklad na päť minút, potom sa ochladíte, opäť sa vrátite na päť minút, ochladíte sa, do tretice vojdete do sauny a na záver sa zase ochladíte. Viac ako tri takéto opakovania účinok sauny už nezvyšujú a sú teda nadbytočné.

Pred samotným saunovaním použite toaletu, osprchujte sa a dôkladne osušte. Saunovať by sa malo bez plaviek, maximálne s plachtou obviazanou okolo tela. Niektoré sauny nosenie plaviek vyžadujú, vraj z hygienických dôvodov. Plavky však obmedzujú vyplavovanie toxínov v partiách, ktoré zakrývajú. V rámci dodržania hygieny stačí, ak si pod seba dáte rozprestretý uterák. Ak chcete zrýchliť odplavovaniu toxínov, drhnite si pokožku kefou, hubkou, zväzkom byliniek alebo aspoň holými rukami.

Po skončení saunovania sa dôkladne ochlaďte a osprchujte, vypite veľa tekutín, zabaľte sa do deky alebo plachty a ľahnite si do odpočivárne. Celá návšteva sauny, vrátane sprchovania, pobytu v saune a odpočinku by mala trvať minimálne 90 minút.

Marianna

 

Diskusia obsahuje jeden komentár:

  1. Martin píše:

    Veľmi pekný článok :). Doplnil by som ešte k článku, že dôležité je po každom cykle t. j. po chvíľke strávenej v saune a následnom ochladení si ešte odpočinúť. Odpočinok hrá pri saunovaní dôležitú úlohu a často krát je podceňovaní. Bez odpočinku saunovanie nemá taký blahodarný účinok na telo. Podrobnejšie je to rozpísané tu: http://www.milujemewellness.sk/zdarma/

 

Pridajte komentár:

 
 
 

 

Sme na Facebooku!